Pracownicy są sercem każdej firmy, organizacji lub instytucji. Bez nich pozostaje tylko pusty budynek i jego wyposażenie. Pracownicy są częścią wizerunku firmy, budują wyniki finansowe, a także powodują problemy. Dbanie o ich zadowolenie i satysfakcję jest podstawą dobrze funkcjonującej firmy.
Badania satysfakcji pracowników powstały w celu otrzymania informacji od pracowników i na ich temat. Na badania satysfakcji składają się narzędzia pozwalające mierzyć poziom zadowolenia i satysfakcji pracownika oraz oceny pracownika przez przełożonych, podwładnych i jego samego. Co można zyskać, robiąc takie badania:
Podstawowym narzędziem tych badań są ankiety online, a w szczególności ankieta satysfakcji pracownika. Ankiety są świetne w zbieraniu informacji, które są ciężkie do uzyskania w wywiadzie bezpośrednim. Ankieta anonimowa tym bardziej pozwala zebrać informacje, które są niemożliwe do otrzymania w personalnym wywiadzie, lub w personalnej ankiecie.
Definiowanie pytań w ankiecie pracownika jest szczególne ważne dla rezultatu badania. Ważne, aby treść pytań była precyzyjnie sformułowana, a odpowiedzi były stosunkowo krótkie. Dodatkowo trzeba zadbać, aby ilość pytań nie była zbyt długa. Czas wypełnienia takiej ankiety nie powinien być dłuższy niż 10 minut, a najlepiej jak by wyniósł maksymalnie 5 minut. Mimo tego, że wielu pracowników mogłoby dokończyć dłuższą ankietę, to im ona jest dłuższa, tym zmniejsza się poziom skupienia wypełniającego ją pracownika, a to prowadzić do odpowiedzi przypadkowych.
Wykorzystując ankiety online możesz lepiej poznać swoich pracowników oraz w przyjemny sposób motywować ich do lepszej pracy.
Badanie pracowników to nie tylko pytanie o zadowolenia lub ocena ich pracy. Przyjmując, że pracownik jest ważną częścią firmy, chcemy dbać o jego rozwój, spełniać jego oczekiwania i budować relację na lata. Dlatego badania pracowników dotyczą tak wielu aspektów:
Ankiety online są najlepszym narzędziem do przeprowadzania badań satysfakcji pracownika. Łatwość ich dystrybucji oraz automatyczne generowanie raportów pozwala szybko przeprowadzić takie badanie, nawet w dużej organizacji. Przyjazny wygląd i automatyczne dostosowywanie do każdego rodzaju ekranu pozwala na udzielanie odpowiedzi poprzez komputer, tablet lub telefon. Dodatkowo ankiety online mogą być przeprowadzone w sposób anonimowy, co pozwala na uzyskanie większej otwartości ze strony badanych. W przypadku ankiet pisemnych zawsze istnieje ryzyko rozpoznania pisma.
Spotykane są jeszcze ankiety rozsyłane w formacie PDF lub Word (DOC). Pracownik musi wtedy pobrać załącznik z wiadomości e-mail, otworzyć plik na swoim komputerze i wypełnić ankietę. Po wypełnieniu odesłać ankietę na wskazany adres.
Taka forma przeprowadzenia badania eliminuje możliwość zachowania anonimowości i jest czasochłonna dla osoby wypełniającej oraz jeszcze bardziej czasochłonna dla osoby zbierającej te kwestionariusze.
W przypadku ankiet online pracownik klika w link w wiadomości e-mail, wypełnia formularz i po zapisanie wynik jest dostępny w raporcie.
Ankiety online sprawiają, że raporty z badań satysfakcji pracownika są generowane w czasie rzeczywistym. W przeciwieństwie do ankiet papierowych, ankiet w plikach Word, lub PDF, które trzeba potem wprowadzić w raport zbiorczy. W przypadku dużych organizacji, które liczą po kilkaset osób, taka czynność może być naprawdę czasochłonna.
W badaniu satysfakcji pracowników wyróżniamy 4 główne metody:
Kompleksowa ocena pracownika polegająca na ocenie pracownika z wielu źródeł (on sam, współpracownicy, przełożeni, kontrahenci). Na interankietach w prosty sposób zrealizujesz Ankietę oceny 360 stopni.
Świetna metoda weryfikacji przeprowadzonych w organizacji działań, szkoleń, konferencji oraz wdrożonych procesów. Ankietę ewaluacyjną można przeprowadzać anonimowo lub identyfikując odpowiadających.
Poznaj rezultaty szkoleń wśród pracowników. Skutecznie badaj ich efektywność. Szybko reaguj na niezadowolenie uczestników i usprawniaj procesy szkolenia, poprzez okresowe badanie skuteczności.
Bardzo popularny w rekrutacji test identyfikujący wrodzone w kandydatach talenty. Badanie posiada 34 zdefiniowane talenty (w tym 5 dominujących). Test Gallupa jest integralną częścią procesów rekrutacyjnych i pozwala zweryfikować dopasowanie kandydata do stanowiska.
Regularność jest bardzo istotna przy badaniu pracowników. Okresowa ocena pracowników jest jednym z podstawowych elementów skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi. Dzięki niej poznasz informację na temat akceptacji pracownika w firmie, ocenie jego dokonań, wpływu szkoleń na jego pracę zawodową.
Kontroluj proces rekrutacyjny za pomocą ankiet skierowanych do osób biorących udział w rekrutacji. Spytaj osoby rekrutowane o wrażenia z procesu. Dzięki regularnej analizie usprawnisz proces rekrutacji i będziesz zatrudniać jeszcze lepszych pracowników.
Jest to uproszczona alternatywa dla Oceny 360 stopni. W przypadku kiedy nie potrzeba lub nie ma aż tylu źródeł do oceny pracownika możemy je ograniczyć. W metodzie 180 stopni osoba jest oceniana przez samego siebie i przełożonego.
Kiedy pracownik odchodzi z firmy, powód odejścia jest często inny niż deklarowany. Ważne dla firmy, aby poznać prawdziwy powód. Dzięki Exit interview można poznać przyczyny takiej decyzji i właściwie zareagować, aby w przyszłości wyeliminować takie problemy.
Firmy kładą duży nacisk na programy benefitów dla pracowników. Warto sprawdzić, czy te programy wpływają na satysfakcję pracownika. Czy tego akurat oczekują? Może to nie jest to, czego oni oczekują i będą bardziej zadowoleni z czymś innym?
Pracownicy szpitala pracują pod wysoką presją. Zmagając się każdego dnia z dramatami innych ludzi, ich życie jest dość stresujące. Dbanie o ich satysfakcje i komfort pracy ma duży wpływ na funkcjonowanie szpitala. Regularne badania satysfakcji personelu szpitala pozwolą eliminować problemy i zwiększać komfort pracy.
Pracownicy urzędów mają codzienny kontakt z interesantami. Ważne, aby regularnie monitorować ich problemy z realizacją potrzeb obywateli. Często przepisy i procedury ograniczają możliwości urzędów. Małe zmiany mogą mieć znaczący wpływ na całokształt pracy, a procedur zwiększy satysfakcję urzędników i interesantów.
Motywacja jest kołem napędowym każdego pracownika. Dbając o właściwą motywację do pracy, eliminujemy problemy związane z niewykonywaniem swoich obowiązków lub niedbałym podejściem do nich. Posiadanie zespoły zmotywowanych pracowników daje możliwość rozwoju.
Ankiety satysfakcji pracownika powinny być krótkie, tak aby odpowiedzi były zmotywowane chęcią podzielenia się doświadczeniem, a nie chęcią zakończenia ankiety. Pytania powinny być krótkie i precyzyjnie sformułowane, tak aby po ich przeczytaniu pracownik mógł udzielić precyzyjnej odpowiedzi.
Tak, oczywiście. Po stworzeniu ankiety można ja pobrać w pliku PDF, tak samo wyniki ankiety można wygenerować w formacie PDF, aby dołączyć do raportu przygotowywanego w programie Word lub PowerPoint.
Jest wiele metod udostępniania ankiety satysfakcji pracownika. Poza udostępnieniem bezpośredniego linku do ankiety bardzo dużą popularnością cieszą się zaproszenia e-mail. Pozwalają one w skuteczny sposób zaprosić pracownika do wypełnienia ankiety oraz o zabezpieczenie przed kilkukrotnym wypełnianiem ankiety.
Tak, oczywiście. Nasze ankiety można swobodnie dostosować do standardów graficznych firmy poprzez dodanie logotypu, dostosowanie kolorystyki ankiety, dodanie akcentów graficznych tak, aby ankieta wyglądała w pełni profesjonalnie.
’’interankiety idealnie wspierają nasze procesy rekrutacyjne oraz komunikację wewnątrz firmy.’’
Całkowicie zautomatyzowaliśmy przeprowadzanie ankiet satysfakcji klienta
Ankiety rekrutacyjne skróciły proces rekrutacji o 40%
Ciągła ankietyzacja stale pomaga zwiększać jakość naszych usług