Badanie satysfakcji pracowników

Dowiedz się jak używać ankiet do mierzenia zadowolenia pracowników. Badaj satysfakcję swoich pracowników, korzystaj z darmowych szablonów.

Utwórz ankietę za darmo

Pakiet bezpłatny. Bez zobowiązań.

Ankieta satysfakcji pracownika
Ankieta badania satysfakcji pracownika
Ankiety również dostosowane są do telefonów komórkowych

Badanie satysfakcji pracowników - definicja, pytania i ankieta

Zadowolony pracownik to dobry pracownik. Ciężko się z tym nie zgodzić. Jak doprowadzić do zwiększenia zadowolenia? Najlepszym sposobem są regularne badania satysfakcji pracowników. Organizacje, które stale monitorują zadowolenie swoich pracowników, generują większe zyski, a liczba odchodzących pracowników jest bardzo niska. Pracownicy są sercem każdej firmy, organizacji lub instytucji. Bez nich pozostaje tylko pusty budynek i jego wyposażenie. Pracownicy są częścią wizerunku firmy, budują wyniki finansowe, a także powodują problemy. Dbanie o ich zadowolenie i satysfakcję jest podstawą dobrze funkcjonującej firmy.

Badania satysfakcji pracowników powstały w celu otrzymania informacji od pracowników i na ich temat. Na badania satysfakcji składają się narzędzia pozwalające mierzyć poziom zadowolenia i satysfakcji pracownika oraz oceny pracownika przez przełożonych, podwładnych i jego samego. Co można zyskać, robiąc takie badania:

  • Wyższą satysfakcję i zadowolenie z pracy
  • Wzrost zaangażowania wśród pracowników
  • Poprawę komunikacji w organizacji
  • Poprawę wizerunku firmy
  • Zapobieganie przed negatywnymi sytuacjami
  • Wsparcie informacyjne dla kierownictwa

Podstawowym narzędziem tych badań są ankiety online, a w szczególności ankieta satysfakcji pracownika. Ankiety są świetne w zbieraniu informacji, które są ciężkie do uzyskania w wywiadzie bezpośrednim. Ankieta anonimowa tym bardziej pozwala zebrać informacje, które są niemożliwe do otrzymania w personalnym wywiadzie, lub w personalnej ankiecie.

Pytania w ankiecie satysfakcji pracownika

Definiowanie pytań w ankiecie pracownika jest szczególne ważne dla rezultatu badania. Ważne, aby treść pytań była precyzyjnie sformułowana, a odpowiedzi były stosunkowo krótkie. Dodatkowo trzeba zadbać, aby ilość pytań nie była zbyt długa. Czas wypełnienia takiej ankiety nie powinien być dłuższy niż 10 minut, a najlepiej jak by wyniósł maksymalnie 5 minut. Mimo tego, że wielu pracowników mogłoby dokończyć dłuższą ankietę, to im ona jest dłuższa, tym zmniejsza się poziom skupienia wypełniającego ją pracownika, a to prowadzić do odpowiedzi przypadkowych.

Wykorzystując ankiety online możesz lepiej poznać swoich pracowników oraz w przyjemny sposób motywować ich do lepszej pracy.

Gdzie znajdują zastosowanie badania satysfakcji pracownika?

Badanie pracowników to nie tylko pytanie o zadowolenia lub ocena ich pracy. Przyjmując, że pracownik jest ważną częścią firmy, chcemy dbać o jego rozwój, spełniać jego oczekiwania i budować relację na lata. Dlatego badania pracowników dotyczą tak wielu aspektów:

  • badanie satysfakcji i zadowolenia,
  • planowanie i weryfikacja ścieżki edukacji,
  • badanie oczekiwań i planów,
  • motywowanie,
  • ocenie dokonań.
Ankieta pracownicza
Pytanie z gwiazdkami jest łatwo zrozumiałe i świetnie wyświetla się na każdym ekranie
Ankieta dla pracownika
Wygląd ankiety pracownika można dowolnie dostsować do standardów graficznych firmy

Ankieta dla pracowników

Ankiety online są najlepszym narzędziem do przeprowadzania badań satysfakcji pracownika. Łatwość ich dystrybucji oraz automatyczne generowanie raportów pozwala szybko przeprowadzić takie badanie, nawet w dużej organizacji. Przyjazny wygląd i automatyczne dostosowywanie do każdego rodzaju ekranu pozwala na udzielanie odpowiedzi poprzez komputer, tablet lub telefon. Dodatkowo ankiety online mogą być przeprowadzone w sposób anonimowy, co pozwala na uzyskanie większej otwartości ze strony badanych. W przypadku ankiet pisemnych zawsze istnieje ryzyko rozpoznania pisma.

Ankieta satysfakcji pracownika online zamiast pdf/doc

Spotykane są jeszcze ankiety rozsyłane w formacie PDF lub Word (DOC). Pracownik musi wtedy pobrać załącznik z wiadomości e-mail, otworzyć plik na swoim komputerze i wypełnić ankietę. Po wypełnieniu odesłać ankietę na wskazany adres.

Taka forma przeprowadzenia badania eliminuje możliwość zachowania anonimowości i jest czasochłonna dla osoby wypełniającej oraz jeszcze bardziej czasochłonna dla osoby zbierającej te kwestionariusze.

W przypadku ankiet online pracownik klika w link w wiadomości e-mail, wypełnia formularz i po zapisanie wynik jest dostępny w raporcie.

Kwestionariusz badania satysfakcji pracowników

Konstrukcja kwestionariusza w badaniach pracowników jest dowolna. W zależności czy badanie satysfakcji pracowników jest anonimowe, czy też nie, zawiera ono metryczkę. Często można zrezygnować z metryczki na rzecz identyfikacji odpowiedzi za pomocą zaproszeń e-mail. Wtedy ankieta jest znacznie krótsza i szybciej można ją wypełnić.

Długość ankiety i precyzyjność zadawanych pytań ma największe znaczenie dla powodzenia badań satysfakcji pracowników. Czas wypełnienia ankiety nie powinien przekraczać kilku minut. Pytania powinny być tak formułowane, aby wypełniający nie mieli wątpliwości co do udzielonych odpowiedzi.

Raport badania satysfakcji pracowników

Ankiety online sprawiają, że raporty z badań satysfakcji pracownika są generowane w czasie rzeczywistym. W przeciwieństwie do ankiet papierowych, ankiet w plikach Word, lub PDF, które trzeba potem wprowadzić w raport zbiorczy. W przypadku dużych organizacji, które liczą po kilkaset osób, taka czynność może być naprawdę czasochłonna.

Metody badania satysfakcji pracowników

W badaniu satysfakcji pracowników wyróżniamy 4 główne metody:

  • Ankieta papierowa - dane z formularzy muszą być ręcznie zapisywane do raportu zbiorczego. Jeżeli chcemy, aby była ona anonimowa, odpowiedzi powinny być kodowane, aby nie było możliwości rozpoznania pisma pracownika.
  • Ankieta online - najpopularniejsza metoda pozwalająca na zachowanie swobody odpowiedzi i anonimowości. Dzięki takiej ankiecie możemy otrzymać informacje niemożliwe do otrzymania przy użyciu pozostałych metod.
  • Wywiad indywidualny - jest to rozmowa bezpośrednia, zazwyczaj przeprowadzana przez przełożonego. Pracownicy w takim wywiadzie z reguły czują opór przed wyrażaniem negatywnych opinii. Zdarza się, że takie wywiady są przeprowadzane przez zewnętrzne firmy, gdzie osoba z zewnątrz ma większą szansę usłyszeć rzeczywiste odpowiedzi na pytania.
  • Wywiad grupowy - wywiad ten nazywany jest inaczej, badaniem fokusowym. Polega ona na zebraniu grupy pracowników razem z moderatorem, który prowadzi rozmowę. Nacisk takiego wywiadu jest na jakość informacji, które możemy uzyskać. Moderator tak prowadzi rozmowę, aby pracownicy doszli do prawdziwych powodów pewnych zachowań. Niestety takie wywiady mogą prowadzić do powstania konfliktów, zatajania swoich opinii lub poddawanie się zdaniu większości.
Ankieta mobilna dla pracowników
Ankiety online mogą być udostępnianie przez e-mail lub sms

Przykłady badania satysfakcji pracowników

Pytanie i odpowiedzi

’’interankiety idealnie wspierają nasze procesy rekrutacyjne oraz komunikację wewnątrz firmy.’’
Red Bull
Alicja Zborowska
Administration Specialist, Red Bull Polska
Danone

Całkowicie zautomatyzowaliśmy przeprowadzanie ankiet satysfakcji klienta

Bayer

Ankiety rekrutacyjne skróciły proces rekrutacji o 40%

Leroy Merlin

Ciągła ankietyzacja stale pomaga zwiększać jakość naszych usług

Stwórz własną ankietę oceny pracowników

Stwórz ankietę za darmo
Pakiet bezpłatny. Bez zobowiązań.