Pytania macierzowe w ankietach – poradnik

Pytania macierzowe czyli grupy pytań zaprezentowanych w postaci tabeli są jednym z najpopularniejszych typów pytań stosowanych w klasycznych ankietach.

Dla projektantów ankiet pytania macierzowe są łatwe do implementacji, zaś dla wypełniającego są łatwe do zrozumienia, ponieważ każde pytanie ma taką samą skalę odpowiedzi.

Jednak te zalety pytań macierzowych są tylko pozorne, w dobie bardzo dużego wzrostu użytkowników mobilnych ankiety z takimi pytaniami mogą dawać wyniki o niskiej wartości.

Z uwagi na łatwość dodawania kolejnych pytań w wierszach pytania macierzowego i dowolnego definiowania skali odpowiedzi, te pytania są często przeładowywane i powodują, że wypełniający ma kłopot z poprawnym wypełnieniem pytania lub losowo odpowiada na pytania aby przejść dalej.

Oto przykład źle zaprojektowanego pytania macierzowego:

sharing_data_with_partners_w640

Przykład źle zaprojektowanego pytania macierzowego

 

Najważniejsze zasady tworzenia pytań macierzowych

  1. Nie umieszczaj zbyt dużo pytań (wiersze).
  2. Postaraj się ograniczyć skalę odpowiedzi (kolumny) do 5 lub mniej.
  3. Zadaj konkretne i sprecyzowane pytania.
  4. Zadbaj o niewielką długość pytań i skali odpowiedzi.

 

Mobilne ankiety

ankieta surveymonkey

Przykład pytania macierzowego niedostosowanego do urządzeń mobilnych

Dodatkowym elementem na który trzeba zwrócić przy tworzeniu ankiet z pytaniami macierzowymi jest ich wyświetlanie na telefonach i tabletach.

W interankietach pytanie macierzowe na małych ekranach rozdziela się na pojedyncze oceny tak aby użytkownik mógł w prosty sposób odpowiedzieć na te pytania.

W przykładzie poniżej dla każdego wiersza jest automatycznie tworzone pytanie zamknięte z opcjami które są w kolumnach pytania macierzowego. Takie rozwiązanie pozwala na:

  • większą wygodę wypełniania,
  • mniej rozproszeń – w danym momencie wyświetlane jest tylko jedno pytanie.

 

pytanie macierzowe

Po lewej pytanie na szerokim ekranie, po prawej to samo pytanie na telefonie

 

Podsumowanie

Przy tworzeniu ankiety należy zawsze pamiętać o osobach które tą ankietę będą wypełniały. Umiejętne wykorzystywanie pytań macierzowych pozwoli Ci zrealizować świetne badanie.

Zachęcam do założenia konta Bezpłatnego i sprawdzenia naszego serwisu – Załóż darmowe konto

Jak zrobić ankietę?

Ankiety posiadają bardzo szerokie zastosowanie, od zadania prostego pytania do przeprowadzenia rozbudowanego badania. Są stosowane w szkołach, firmach, urzędach i innych organizacjach. Mimo bardzo wielu dostępnych narzędzi do przeprowadzania ankiet, internauci często zadają sobie pytanie „Jak zrobić ankietę?”. Zrobienie ankiety często wiąże się z kilkugodzinnym poznaniem nowego narzędzia. Serwis interankiety jest zaprojektowany tak aby czas na poznanie był jak najkrótszy.

W tym artykule przybliżę proces tworzenia ankiety.

Czytaj więcej

Ankieta mobilna – podstawa skutecznego badania

Osoby korzystające z Internetu wykorzystują do tego celu różnego rodzaju urządzenia. Z punktu widzenia naszego serwisu analizujemy użytkowników pod kątem wielkości ekranu urządzenia. Wyróżniamy dwie główne grupy użytkowników: mobilni i klasyczni. Klasyczni użytkownicy to osoby wchodzące na nasz serwis za pomocą komputera lub laptopa, zaś użytkownicy mobilni to posiadacze telefonów komórkowych i tabletów. Ostatnio serwis TechCrunch opublikował raport firmy ComScore, który pokazuje, że w USA liczba mobilnych użytkowników Internetu wyprzedziła klasycznych użytkowników, artykuł wraz z raportem jest dostępny pod tym adresem. W naszym serwisie już od dłuższego czasu obserwujemy przewagę otwarć ankiety z urządzeń mobilnych. Przeciętna ankieta w 6 przypadkach na 10 jest otwierana na urządzeniach mobilnych.

60% ankiet otwierana jest na urządzeniach mobilnych

Takich liczb można było się spodziewać. Coraz częściej telefony i tablety są dla nas podstawowymi urządzeniami do sprawdzania poczty i przeglądania Internetu. Poczta e-mail i Facebook to miejsca gdzie użytkownicy najczęściej są proszeni o wypełnienie ankiety. Wtedy pojawia się największa szansa na wypełnienie Twojej ankiety.

W tym poradniku postaram się przybliżyć podstawy skutecznego tworzenia ankiet z myślą o użytkownikach mobilnych.

Czytaj więcej

Identyfikuj swoich respondentów – Zaproszenia e-mail

Zrzut ekranu 2016-07-20 o 10.20.23

Nowy moduł do wysyłki zaproszeń e-mail jest już dostępny w koncie Bezpłatnym, Premium i Biznes. Wysyłaj piękne zaproszenia do swoich respondentów i analizuj ich odpowiedzi.

Dzięki udostępnianiu ankiety poprzez moduł zaproszeń e-mail zyskujesz:

  • Powiązanie adresu e-mail z odpowiedzią
  • Śledzenie otwarcia zaproszenia e-mail
  • Piękne zaproszenia e-mail nawiązujące do szablonu ankiety
  • Personalizacje treści e-mail

Bazę e-mail możesz w łatwy sposób dodać. Ponadto możesz też dodać inne dane, np. Imię i Nazwisko aby spersonalizować wysyłane wiadomości.