4 minut czytania
Służba zdrowia jest wyjątkową częścią każdej gospodarki. Jej celem jest ratowanie i dbanie o zdrowie obywatela. W porównaniu np. do branży rozrywkowej, badanie satysfakcji pacjenta jest bardziej skomplikowane. W przypadku kiedy idziemy do kina na film, może on być słaby, ale mimo tego może się nam podobać. W przypadku służby zdrowia nie chcemy zejść ze skuteczności leczenia na poczet np. bardziej miłego lekarza. Jednak nasza ocena służby zdrowia głównie składa się z ocen aspektów niemedycznych. Aby poprawić relację pomiędzy służbą zdrowia a pacjentem, możemy skorzystać ze świetnego narzędzia, jakim jest ankieta satysfakcji pacjenta. Dzięki takiemu badaniu możemy poprawić niemedyczne elementy w procesie leczenia, które znacznie wpłyną na ocenę w oczach pacjenta.
Ankieta satysfakcji pacjenta – wzór
Badanie satysfakcji pacjenta dobrze jest zaprojektować pod potrzeby badanej jednostki. Potrzeby badania wynikają z trybu i ścieżki, jaką przebywa pacjent w placówce służby zdrowia. Ścieżka przyjęcia pacjenta to proces, w którym kształtuje się satysfakcja pacjenta. Ankiety mają moc pozyskania informacji, które czasem ciężko uzyskać w bezpośrednim wywiadzie. W przypadku ankiet dla pacjentów warto spytać o:
- proces rejestracji telefonicznej,
- wyznaczony termin wizyty,
- rejestrację w placówce,
- czas oczekiwania w kolejce,
- przebieg wizyty,
- efekt wizyty.
Każdy z tych elementów ma wpływ na ogólną ocenę satysfakcji, dlatego warto pytać pacjentów o ocenę każdego aspektu w celu eliminacji potencjalnych problemów. Oczywiście pacjenci mogą narzekać na elementy niezależne od placówki, np. zbyt długie kolejki w ramach wizyt NFZ. Warto wtedy zwrócić uwagę na sposób, w jaki sposób komunikujemy tę informację do pacjenta.
Wzór ankiety satysfakcji pacjenta składa się z pojedynczych pytań oceniających wyżej wymienione aspekty. Dodatkowo w zależności od modelu dystrybucji ankiety dodaje się pytanie otwarte na uwagi. Dystrybucja ankiety może się odbyć w sposób bezpośredni za pomocą zaproszeń e-mail/sms. Na stronie www jednostki lub za pomocą kiosku z tabletem umieszczonego w przychodni.
Ankieta satysfakcji pacjenta w przychodni – POZ
Przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) to pierwsze miejsce, gdzie pacjenci udają się z problemami zdrowotnymi. Takie przychodnie mają dużą ilość pacjentów pod stałą opieką. Ankieta satysfakcji pacjenta w przychodni POZ może odpowiedzieć na wiele pytań. Z jednej strony otrzymamy ocenę satysfakcji pacjenta, a z drugiej możemy otrzymać ocenę lekarza rodzinnego. Takie badania satysfakcji mogą pokazać, że niska ocena danego lekarza jest spowodowana niekiedy dłuższym czasem oczekiwania pod gabinetem. Dla przychodni POZ usatysfakcjonowany pacjent jest bardzo wartościowy. Dużo chętniej zakupi komercyjne usługi.
Ankieta satysfakcji pacjenta – rehabilitacja
W przypadku rehabilitacji ankieta satysfakcji może mieć duży wpływ na utrzymanie pacjenta i szanse polecenia ośrodka jego znajomym. Mający wiele wizyt pacjent będzie spotykał się z potrzebą umówienia terminu, czekania w kolejce i samego zabiegu. W tym czasie wiele czynników może wpływać na jego zadowolenie. Często te czynniki można wyeliminować i utrzymać zadowolonego pacjenta w placówce. Ponadto tak usatysfakcjonowany pacjent dużo chętniej poleci usługi rehabilitacji swoim znajomym.
Ankieta satysfakcji pacjenta w szpitalu
Szpital jest największym ośrodkiem leczenia w służbie zdrowia. W jego strukturach odbywają się różnego rodzaje wizyt i leczenia. Pacjenci przychodzą na pojedyncze konsultacje lub spędzają tam kilka miesięcy na skomplikowanym leczeniu. Do tego dochodzą też oddziały ratunkowe, gdzie obsługa pacjentów odbywa się cały czas.
W tak rozbudowanej organizacji ankieta satysfakcji pacjenta po pobycie w szpitalu może przynieść bardzo ciekawe informacje. Takie informacje mogą posłużyć usprawnieniu procesów i polepszenia komfortu pacjentów, jak i pracowników.
Wywiad medyczny
Badanie satysfakcji pacjenta jest kluczowym elementem oceny jakości opieki zdrowotnej. Jedną z najprostszych, ale skutecznych metod zbierania informacji o satysfakcji pacjenta jest przeprowadzenie wywiadu medycznego. Wywiad medyczny może być prowadzony przez personel medyczny, np. pielęgniarki czy lekarzy, a także może być samoopisowy, gdzie pacjent samodzielnie wypełnia kwestionariusz.
Podczas wywiadu medycznego można zadawać pytania dotyczące doświadczeń pacjenta związanych z opieką zdrowotną. Na przykład:
- Doświadczenia z leczeniem: Pytania dotyczące przebiegu leczenia, zrozumienia informacji przekazywanych przez personel medyczny, a także poziomu komfortu podczas procedur.
- Komunikacja z personelem medycznym: Ocena zrozumiałości informacji przekazywanych przez lekarza czy pielęgniarkę, a także jakości komunikacji interpersonalnej.
- Dostępność opieki zdrowotnej: Czas oczekiwania na wizytę, dostępność terminów, łatwość uzyskania porady telefonicznej czy online.
- Warunki pobytu w placówce zdrowotnej: Komfort, czystość, troska o prywatność pacjenta.
- Rozumienie potrzeb pacjenta: Zadawanie pytań dotyczących oczekiwań pacjenta wobec opieki zdrowotnej oraz stopnia zrozumienia i zaspokojenia tych potrzeb.
Przeprowadzanie regularnych wywiadów medycznych pomaga w zbieraniu bezpośrednich opinii pacjentów, co z kolei pozwala na bieżącą ocenę jakości świadczeń zdrowotnych i dostosowywanie praktyk do potrzeb pacjentów. Działa to także jako narzędzie doskonalenia obsługi pacjenta oraz budowania zaufania między personelem medycznym a pacjentami.
Ankieta satysfakcji pacjenta PDF DOC
Często można spotkać badanie satysfakcji pacjenta przeprowadzane na stronie szpitala w formacie DOC lub PDF. Taka ankieta satysfakcji pacjenta dostępna jest do pobrania i odesłania do szpitala. Takie rozwiązanie niestety powoduje, że liczba odpowiedzi jest bardzo niska, tym samym szpital sam pozbawia się możliwości otrzymania wartościowych informacji od swoich pacjentów. Ankiety online działają automatycznie, wyświetlany formularz automatycznie zbiera dane i są one dostępne w zbiorczym zestawieniu w czasie rzeczywistym.
Rozpocznij badanie satysfakcji pacjenta już dziś
Skorzystaj z gotowych szablonów lub naszego wsparcia przy stworzeniu ankiety satysfakcji pacjenta.