Odkryj najczęstsze błędy w Candidate Experience. Dowiedz się, jak unikać luk w procesie rekrutacji, aby zatrzymać najlepszych kandydatów.

Candidate experience jest kluczowym elementem procesu rekrutacyjnego. Jego jakość wpływa na decyzję o złożeniu aplikacji, przyjęciu oferty pracy oraz na późniejsze opinie o firmie i ewentualne polecenia. W związku z drastycznymi zmianami w ostatnim roku, proces rekrutacyjny w twojej firmie prawdopodobnie także się zmienił. Niestety, wiele firm popełnia błędy w candidate experience, co może skutkować utratą wartościowych kandydatów. Tym samym, możliwe, że niektóre aspekty doświadczenia kandydata mogły zostać zaniedbane. Dlatego ważne jest cykliczne przeglądanie i audytowanie procesu rekrutacyjnego oraz doświadczenia kandydata, aby wyeliminować ewentualne luki, które mogą wpłynąć negatywnie na pozytywne doświadczenie kandydata. Na szczęście, nawet jeśli takie luki powstają, można je łatwo naprawić za pomocą odpowiednich taktyk i narzędzi. Zanim jednak przystąpisz do ich naprawy, musisz wiedzieć, z jakimi lukami masz do czynienia.

Brak odpowiedzi po podpisaniu oferty

Podpisanie oferty nie oznacza, że kandydat na pewno pojawi się pierwszego dnia pracy. Wiele osób nadal przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne i może otrzymać kontrpropozycję od obecnego pracodawcy. Dlatego warto pozostawać w kontakcie z przyszłym pracownikiem aż do dnia rozpoczęcia pracy!

Rozwiązanie: Upewnij się, że utrzymujesz kontakt z kandydatem aż do dnia rozpoczęcia pracy i nawet w trakcie okresu próbnego, aby upewnić się, że wszystko idzie zgodnie z planem i zareagować na ewentualne problemy. Może to przybrać formę przesyłania pakietu powitalnego z gadżetami firmy, filmu „Witamy w zespole” lub wskazówek dotyczących przygotowań do pierwszego dnia.

Długa przerwa między rozmową a informacją zwrotną

Po przeprowadzeniu rozmowy kandydaci tracą zainteresowanie z każdym dniem, w którym nie otrzymują informacji zwrotnej. Im dłuższa przerwa, tym większe prawdopodobieństwo, że inna firma zaproponuje im lepszy proces rekrutacyjny lub atrakcyjniejszą ofertę.

Rozwiązanie: Bądź otwarty, przejrzysty i szybki w udzielaniu informacji zwrotnej, a kandydaci odpowiedzą, informując cię o innych możliwościach, które rozważają. Informacje zwrotne mogą być takie jak: „Cenimy dzisiejsze spotkanie, damy ci znać, jak tylko zakończymy inne rozmowy kwalifikacyjne jeszcze w tym tygodniu”. Jeśli decyzja w sprawie ich kandydatury jeszcze nie została podjęta, przysyłaj im co jakiś czas e-maile w celu utrzymania kontaktu.

Brak informacji zwrotnej po odrzuceniu kandydata

Bez względu na to, na jakim etapie są twoi kandydaci, ważne jest udzielenie informacji zwrotnej, aby zapewnić im zrozumienie, dlaczego nie zostali wybrani. Chociaż trudne do przekazania, te informacje mają potencjał poprawy doświadczenia kandydata w przyszłości.

Brak właściwej informacji zwrotnej może skutkować różnymi negatywnymi konsekwencjami, w tym brakiem zaufania do procesu współpracy z rekruterami, uczuciem niedocenienia i niekwalifikowania się bez zrozumienia przyczyny. Ponadto odmówienie komuś bez podania powodu może pozostawić bardzo zły smak w ustach kandydatów, tworząc negatywną reputację firmy.

Rozwiązanie: Aby zawsze zamykać pętlę, utwórz arkusz kalkulacyjny, który będzie śledził etapy każdego kandydata, i przeglądaj go co tydzień, aby upewnić się, że wszystko, co można i powinno zostać zakończone, zostało wykonane na tygodniowej zasadzie. Jeśli masz dostęp do bardziej zaawansowanego systemu do śledzenia kandydatów, możesz śledzić postępy kandydatów, robić notatki i włączać powiadomienia, aby wiedzieć, kiedy powinieneś podjąć działania. Ponadto zawsze pozostawiaj drzwi otwarte, zachęcając kandydatów na koniec każdej rozmowy do kontaktowania się z pytaniami lub wątpliwościami.

Długi proces rozmowy kwalifikacyjnej

Chociaż warto być dokładnym, przeprowadzenie sześciu oddzielnych spotkań z kandydatem przez miesiąc może być obciążające zarówno dla rekrutera, jak i kandydata. Brak umiejętności jasnego przedstawienia wartości każdego etapu w procesie ostatecznie zniechęca niektórych kandydatów.

Dodatkowo, skoro kandydaci mogą mieć kilka innych możliwości do przeprowadzenia rozmów kwalifikacyjnych i być może nawet kilka ofert w danym czasie, możliwość dostarczenia zatwierdzonej oferty na piśmie w odpowiednim czasie może zrobić różnicę w zdobyciu najlepszych talentów, w które zainwestowałeś.

Rozwiązanie: Aby unikać tego błędu, przeanalizuj swoją obecną procedurę rozmowy kwalifikacyjnej, aby albo zredukować liczbę rozmów, jakie kandydat musi przeprowadzić, albo zgrupować kilka etapów rozmów w jeden dzień, aby skrócić czas potrzebny na podjęcie decyzji o zatrudnieniu.

Brak ustanowienia solidnej komunikacji z klientem

Jeśli współpracujesz z agencją rekrutacyjną w ramach poszukiwań, niesamowite doświadczenie kandydata zależy od płynnego procesu między agencją a firmą zatrudniającą. To zaczyna się od ustanowienia solidnej komunikacji między rekruterem a klientem na początku każdej nowej możliwości. Głębokie i transparentne rozmowy na wstępie sprawiają ogromną różnicę, ale łatwo jest je pominąć w świecie, który działa tak szybko, jak rekrutacja.

Rozwiązanie: Poświęcenie czasu na dokładne ustalenie niezawodnych i przewidywalnych punktów komunikacyjnych w trakcie procesu może obejść wiele nieznanych zmiennych, które pojawiają się w trakcie obsługi dynamicznego środowiska relacji między klientem a kandydatem. Klienci, którzy cenią partnerstwo w zakresie talentów jako rozszerzenie swoich działań wewnętrznych, odnoszą znacznie większy sukces, po prostu utrzymując się odpowiedzialnymi za cotygodniowe rozmowy, oczekiwania komunikacyjne i gotowość do dzielenia się informacjami w trakcie.

Brak komunikacji podczas procesu rekrutacji

Wyróżnienie się spośród tłumu może zależeć od tego, czego ludzie instynktownie oczekują: komunikacji. Brak komunikacji w trakcie procesu rekrutacji to jedna z powszechnych luki, z którą zbyt wielu miało do czynienia, co negatywnie wpływa na doświadczenie kandydata.

Przecież nie wszyscy kandydaci, którzy składają podania o pracę, zostaną wybrani. Komunikacja z kandydatami przez cały proces, bez względu na to, czy są wybierani, czy nie, przekazuje wysoki standard obsługi, za który twój brand będzie zapamiętany.

Rozwiązanie: Oprócz tego, aby upewnić się, że każdy kandydat jest dobrze poinformowany na temat procesu rozmów od początku do końca i jak długo potrwa podjęcie decyzji, istnieje kilka sposobów, aby zapewnić satysfakcjonujący poziom komunikacji z kandydatami, w tym:

  • Komunikacja na każdym etapie procesu. Idealne punkty dotyku mogą wystąpić, gdy CV zostanie odebrane, gdy kierownik zatrudnienia udzieli informacji zwrotnej na temat CV, lub po prostu sprawdzenie się po kilku dniach od pierwszego kontaktu.
  • Wykorzystanie szablonów e-maili i przygotowanie ich do użycia w odpowiednim czasie w trakcie ich drogi aplikacyjnej.
  • Korzystanie z technologii, aby pomóc w organizacji, czy to poprzez ATS (system do zarządzania kandydatami) lub przypomnienia kalendarza.
  • Wybór 30 minut pod koniec tygodnia na przejrzenie kandydatów w procesie i wykorzystanie tego czasu do nawiązania z nimi kontaktu, jeśli nie zostali już wcześniej skontaktowani.

Niezrozumienie priorytetów i zainteresowań kandydata

Czasami rekruterzy mogą skupić się zbyt bardzo na roli, a za mało na kandydacie. To może skutkować tym, że kandydat otrzyma rolę odpowiadającą jego zawodowym aspiracjom, ale być może nie spełniającą jego osobistych pragnień i życzeń – co jest konieczne, jeśli chcesz, aby talent zatrzymał się w twojej organizacji na dłuższą metę.

Rozwiązanie: Aby zapewnić doskonałe dopasowanie we wszystkich aspektach, omów z kandydatami w rozmowach ich priorytety i zainteresowania nie tylko zawodowo, ale także osobiste. Czy wynagrodzenie jest dla nich wszystkim, czy ważniejsza jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym? A co z możliwościami edukacyjnymi czy szkoleniowymi w twojej organizacji? Możesz nawet włączyć tego typu pytania do swoich aplikacji, aby już przed rozmowami wiedzieć, czego kandydaci szukają.

Badanie Candidate experience to nie tylko obowiązek, ale również wyjątkowa szansa na pozyskanie najlepszych talentów dostępnych na rynku. Unikanie błędów w candidate experience jest kluczowe, ale także konieczne jest dbanie o pozytywne wrażenia kandydatów podczas każdego etapu procesu rekrutacyjnego. Wszystko to przyczyni się do budowy silnego i atrakcyjnego wizerunku firmy na rynku pracy, co z kolei przyciągnie jeszcze więcej wykwalifikowanych kandydatów. W dodatku, pozytywne doświadczenia kandydatów mogą być potężnym narzędziem marketingowym, ponieważ zadowoleni kandydaci będą polecać Twoją firmę innym potencjalnym talentom.