-
Pytaj krótko i treściwie
Jakość zbieranych w ankiecie odpowiedzi zależy od tego, jak pytasz. Pytaj krótko i treściwie. Gdzie to tylko możliwe daj respondentowi możliwość wyboru odpowiedzi bez konieczności wpisywania własnej.
Zadbaj o to, aby wypełnienie ankiety nie trwało dłużej niż 5 minut. Dzięki temu więcej osób wypełni Twoją ankietę, a odpowiedzi będą bardziej wartościowe. Formułuj pytania w najkrótszy możliwy sposób, pozwól respondentowi skupić się na udzieleniu jak najlepszej odpowiedzi. Korzystaj z prostych typów pytań takich jak np. Skala Likerta.
-
Wyświetlaj to, co trzeba
Nikt nie chce czytać pytań, które jego nie dotyczą. Nie zmuszaj respondenta do oglądania pytań, które go nie dotyczą. Nie wyświetlaj takich pytań. Skorzystaj z pytań warunkowych i ukryj wybrane pytania. Dzięki temu możesz dobrać odpowiedni zestaw pytań do określonego profilu respondenta.
Korzystając z reguł przejść, możesz też wymusić zakończenie ankiety w przypadku określonej odpowiedzi.
-
Personalizuj ankietę
Respondenci inaczej reagują, kiedy zwrócisz się do nich bezpośrednio. Spraw, aby Twoje ankiety były bardziej osobiste, przyjazne dla człowieka. Poprzez imienny zwrot zyskasz więcej odpowiedzi i będą one bardziej wartościowe. Personalizuj ankietę przy użyciu danych, które już posiadasz. Przywitaj respondenta lub zadaj mu precyzyjne pytanie o dany przedmiot, możesz to zrobić zarówno w ankiecie, jak i w zaproszeniu e-mail.
Wykorzystaj też pytania, na które respondent już odpowiedział przy pytaniach z prośbą o uzasadnienie.
Powiedz nam, dlaczego w poprzednim pytaniu oceniłeś nas na 5?
Przy takim definiowaniu pytań, jest większa szansa, że użytkownik podzieli się odpowiedzią.
-
Dostosuj wygląd ankiety
W obecnych czasach prezentacja wizualna jest szczególnie ważna. Ankieta online również powinna być spójna wizualnie z marką. Nie pozwól sobie na udostępnianie nieatrakcyjnych formularzy ankiety.
Wygląd ankiety jest szczególnie ważny w przypadku firm. Spraw, aby ankieta wyglądała jak dokument prosto z firmy. Dostosuj wygląd ankiety do standardów graficznych Twojej firmy lub organizacji.
Powitaj respondenta formularzem ankiety w kolorystyce Twojej firmy oraz z dodanym logo firmy. Zrób to za pomocą prostego w użyciu edytora wyglądu. Ustawiając czcionkę, kolory, logo i tło możesz dowolnie ustawić wygląd ankiety.
-
Przywitaj się i pożegnaj z klasą
Nikt nie lubi być zaskakiwany. Tak samo jest z osobami odpowiadającymi na Twoje ankiety.
Dobry Wstęp do ankiety jest bardzo ważny dla realizacji badania. Rozpocznij od przywitania się z respondentem. Bądź otwarty i poinformuj go jakich pytań może się spodziewać. Sprawdź, ile czasu zajmuje wypełnienie formularza ankiety i dodaj tę informację we wstępie. Dodatkowo poinformuj czy badanie jest anonimowe i czy będą wymagane jakieś dane wrażliwie. Poprzez otwarte zaprezentowanie warunków, zmniejszysz liczbę osób, które podczas badania będą zaskoczone i porzucą wypełnianie.
Uzupełnij też informację po zakończeniu wypełniania, aby podziękować respondentowi za poświęcony czas. W wiadomości po wypełnieniu można też umieścić np. kod promocyjny.
-
Uważaj z pytaniami macierzowymi
Czasy, kiedy ankiety online były długim formularzem z tabelkami, się skończyły. Nie ma już miejsca na formularze, gdzie zaznaczenie odpowiedzi wymaga precyzyjnego najechania na mały okrągły przycisk. Pytania macierzowe w formie, jaką powszechnie znamy, się skończyły. Wszystko dzięki telefonom, które wymusiły bardziej kompaktowy wygląd formularzy.
Ponad 60% odpowiedzi w ankietach jest udzielanych na telefonach komórkowych, zamiast tworzyć wielkie tabelki pytań macierzowych, twórz grupy pytań dostosowanych do każdego rodzaju urządzenia.
Pytania macierzowe są świetne dla twórców badań ankietowych, jednak respondenci nie lubią ich wypełniać. Zastanów się dwa razy przed utworzeniem takiego pytania. Postaraj się nie tworzyć zbyt obszernych pytań tego typu. Stwórz taką ankietę, którą sam byś chciał wypełnić. Sprawdź nasz poradnik na temat pytań macierzowych.
-
Pozwól na pominięcie pytania
Nie każdy respondent będzie znał odpowiedź na Twoje pytanie. Pozwól mu pominąć pytania, które nie są kluczowe. Zmuszając kogoś do odpowiedzi na pytanie, na które nie zna odpowiedzi, zmuszasz go do porzucenia wypełniania ankiety.
Zaprojektuj ankietę w taki sposób, aby kluczowe pytania, na które odpowiedź będą znały wszystkie osoby, były obowiązkowe. Inne pytania zostaw nieobowiązkowe, aby zyskać więcej odpowiedzi.
-
Otwarte pytania dostarczają kontekst
Tworzenie dobrych ankiet to balansowanie pomiędzy liczbą pytań a liczbą odpowiedzi. Kiedy pytania zamknięte są świetnym narzędziem do łatwego zbierania odpowiedzi, pytania otwarte dostarczają kontekst do udzielanych odpowiedzi. Dlatego warto właściwie używać pytań otwartych, najlepiej jako uzupełnienie. Różne rodzaje pytań w ankiecie posiadają opcję dodania odpowiedzi otwartej.
Czy możesz uzasadnić wybór oceny 6 w poprzednim pytaniu?
Tak zadane pytanie pozwoli otrzymać uzasadnienie dla wyboru, który może zawierać cenne informacje.