Odkryj, dlaczego ważny jest pomiar Candidate Experience. Ankiety, feedback, analiza – kluczowe narzędzia do poprawy procesu rekrutacyjnego.
Odkryj, dlaczego ważny jest pomiar Candidate Experience. Ankiety, feedback, analiza – kluczowe narzędzia do poprawy procesu rekrutacyjnego.

Candidate Experience, czyli doświadczenie kandydata, to kluczowy element procesu rekrutacyjnego, który może znacząco wpłynąć na wizerunek Twojej firmy oraz zdolność do przyciągania najlepszych talentów. Wartościowe doświadczenie kandydata nie tylko zwiększa szanse na pozyskanie wysokiej jakości pracowników, ale również wpływa na pozytywną reputację pracodawcy. Dlaczego zatem tak wazny jest pomiar Candidate Experience i jak go zrobić?

Czym jest badanie candidate experience i dlaczego jest ważne?

Candidate Experience to sposób, w jaki talent postrzega Twoją firmę podczas całego procesu rekrutacji. Każda interakcja pozostawia trwały ślad. Znakomite doświadczenie kandydata prowadzi do zaangażowania kandydatów, pozytywnej opinii i wyższego współczynnika akceptacji ofert, podczas gdy negatywne doświadczenie może odepchnąć wielki talent. Całośiowe badanie Candidate Experience to proces zbierania opinii i doświadczeń kandydatów podczas rekrutacji.

Pomiar Candidate Experience przed aplikacją

Doświadczenie kandydata rozpoczyna się jeszcze zanim kandydat złoży podanie. Oto wskaźniki, które pokażą Ci, czy na wczesnych etapach dajesz z siebie wszystko.

Współczynnik odrzuceń

Istnieje wiele powodów, dla których kandydaci mogą opuścić stanowisko pracy bez aplikowania, np. zbyt długie opisy stanowisk lub problemy techniczne. Utrzymując opisy stanowisk jasne i zwięzłe oraz regularnie oceniając proces aplikacji pod kątem problemów, możesz zachęcić do aplikowania bardziej wykwalifikowanych kandydatów.

Jak to zmierzyć:
Współczynnik odrzuceń = (liczba kandydatów/liczba unikalnych odwiedzin strony)*100

Współczynnik konwersji witryny kariery

Monitorowanie liczy unikalnych użytkowników, którzy przeglądają Twoją witrynę karier lub materiały promujące markę pracodawcy i ostatecznie decydują się na aplikowanie o pracę, może Ci powiedzieć, czy tworzysz przekonujący obraz życia w Twojej firmie.

Jak to zmierzyć:
Współczynnik konwersji witryny poświęconej karierze = (liczba konwersji/całkowita liczba odwiedzających)*100

Pomiar Candidate Experience podczas procesu aplikacyjnego

Proces aplikacyjny stanowi kluczowy moment, w którym kandydaci decydują, czy kontynuować starania o pracę. Śledzenie tych wskaźników może pomóc Ci uniknąć rezygnacji wyjątkowych talentów.

Wskaźnik ukończenia aplikacji

Ilu kandydatów wypełnia swoje aplikacje – wypełniając wszystkie sekcje, a nie tylko te oznaczone jako „wymagane”? Aby osiągnąć wyższy wskaźnik ukończenia, rozważ uproszczenie aplikacji poprzez usunięcie pytań, bez których możesz się obejść.

Jak to zmierzyć:
Wskaźnik ukończenia aplikacji = (liczba wniosków ukończonych/liczba rozpoczętych wniosków)*100

Wskaźnik porzucania aplikacji

Jeśli duży odsetek kandydatów pozostawia aplikacje niedokończone, długość procesu może działać odstraszająco. Unikaj niepotrzebnych kroków, takich jak ponowne wpisywanie informacji z przesłanych CV, i rozważ zastosowanie opcji łatwego aplikowania, aby pozyskać więcej kandydatów.

Jak to zmierzyć:
Wskaźnik porzucenia aplikacji = (liczba kandydatów, którzy zrezygnowali z procesu aplikowania/liczba kandydatów, którzy rozpoczęli wypełnianie aplikacji)*100

Pomiar Candidate Experience podczas rozmowy kwalifikacyjnej

Kandydaci chcą, aby podczas rozmowy kwalifikacyjnej szanowano ich czas i dano im szansę zabłysnąć. Oto kluczowe wskaźniki, na które należy zwrócić uwagę, aby kandydaci poczuli się docenieni i podekscytowani na tym etapie procesu rekrutacji.

Liczba punktów kontaktowych

Policz interakcje między kandydatami i rekruterami prowadzące do procesu rozmowy kwalifikacyjnej. Czy kandydaci byli przytłoczeni niekończącymi się wymianami zdań, a może czuli się zapomniani? Korzystanie z systemu śledzenia kandydatów ułatwia śledzenie, na jakim etapie procesu znajduje się każdy kandydat, dzięki czemu możesz we właściwym momencie skontaktować się z pomocnymi zasobami i zachętami.

Jak to zmierzyć:
Policz liczbę punktów kontaktowych wykonanych podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Wskaźniki reputacji

Dowiedz się, jak Twoja reputacja wpływa na Twoją zdolność do przyciągania nowych talentów, mierząc odsetek osób, które poleciłyby aplikowanie do Twojej firmy swoim współpracownikom, oraz odsetek kandydatów, których rekomendowali poprzedni kandydaci.

Jak to zmierzyć:
Zbierz te informacje w formie ankiety uzupełniającej, a następnie oblicz odsetek.

Rozmowa kwalifikacyjna w celu zaoferowania stawki

Rozmowa kwalifikacyjna może być czasochłonna dla wszystkich zaangażowanych osób, dlatego chcesz mieć pewność, że spotykasz się z właściwymi osobami. Przyjrzyj się liczbie rozmów kwalifikacyjnych, w wyniku których otrzymano oferty pracy. Jeśli liczba ofert jest niska, być może nadszedł czas na ponowną ocenę procesu selekcji.

Pomiar Candidate Experience po rozmowie kwalifikacyjnej

Niezależnie od tego, czy kandydat zostanie zatrudniony, jego doświadczenie może mieć wpływ na postrzeganie Twojej marki, decyzję o nawiązaniu współpracy z Twoją firmą w przyszłości oraz sposób, w jaki będą rozmawiać o Twojej firmie z innymi. Te wskaźniki wpływają na prawdopodobieństwo, że pozostawią pozytywne wrażenie.

Czas poświęcony na każdy etap

Sprawdź, ile czasu zajmuje przejście każdego etapu procesu rekrutacji. Może to ujawnić nieefektywności i pomóc Ci określić, jak usprawnić i uprzyjemnić proces.

Jak to zmierzyć:
Z dnia na dzień kandydat wchodzi na kolejny etap. Sprawdź ile czasu zajmuje każdy z nich.

Wskaźnik akceptacji oferty

Jeśli Twoi najlepsi kandydaci często odrzucają oferty, spróbuj określić, co stoi na drodze do „tak”. Na przykład, czy nie zostawiasz zbyt długiego czasu między końcową rozmową kwalifikacyjną a ofertą, pozwalając innym firmom dołączyć? Jeśli tak, rozważ dodanie większej liczby punktów kontaktowych, aby dostarczać aktualizacje i utrzymywać zaangażowanie i zainteresowanie klientów.

Jak to zmierzyć:
Współczynnik akceptacji oferty = (liczba zaakceptowanych ofert/liczba przedłużonych ofert)*100

Satysfakcja kandydata

Jednym z najbardziej bezpośrednich sposobów pomiaru Candidate Experience jest zbieranie feedbacku od samych kandydatów. Po zakończeniu procesu rekrutacyjnego poproś kandydatów o wypełnienie krótkiej ankiety Candidate Experience, w której pytaj o ich doświadczenia. Pytania mogą dotyczyć przejrzystości procesu rekrutacyjnego, szybkości odpowiedzi od firmy, jakości komunikacji oraz ogólnego wrażenia z udziału w rekrutacji.

Skorzystaj z darmowego szablony ankiety Candidate Experience w Interankietach.
Skorzystaj z darmowego szablony ankiety Candidate Experience w Interankietach.

Mierzenie Candidate Experience to kluczowy element budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy i przyciągania najlepszych talentów. Ankiety, analiza czasu trwania procesu rekrutacyjnego, oraz ocena punktów styku z firmą to skuteczne narzędzia, które pomogą Ci zrozumieć, co możesz poprawić w procesie rekrutacyjnym. Inwestycja w dobre doświadczenie kandydata to inwestycja w przyszłość Twojej firmy.