Badanie potrzeb klienta: definicja, analiza i przykłady zastosowania

Badanie potrzeb klienta
Badanie potrzeb klienta

Badanie potrzeb klienta to proces identyfikacji wymagań klienta dotyczących produktu lub usługi. Jest używany we wszelkiego rodzaju kontekstach zarządzania produktami i marką, w tym w opracowywaniu koncepcji, opracowywaniu produktów, analizie wartości i nie tylko.

Głównym celem badania analizy potrzeb klientów jest zrozumienie potrzeb klientów i ich pozycji na rynku.

Co rozumiemy przez potrzeby klienta?

Potrzeby klienta to atrybuty produktu, marki lub usługi, które motywują kogoś do zakupu. Termin ten obejmuje podstawowe potrzeby, takie jak wystarczająco dobra jakość i przystępna cena, a także obejmuje bardziej abstrakcyjne i złożone czynniki zakupu, takie jak aspiracyjny wizerunek marki lub poczucie zgodności między osobistymi opiniami klienta a etyką marki.

Potrzeby klientów są bardzo różne – między poszczególnymi klientami w Twojej grupie docelowej. Aby skutecznie identyfikować potrzeby klientów, potrzebny jest ciągły program analiz, który rejestruje i analizuje opinie klientów. Ankiety mogą być ważną częścią tego procesu.

Ponieważ potrzeby klientów mogą być złożone i głęboko zakorzenione, być może będziesz musiał wyjść poza to, co klienci wyraźnie mówią, aby odkryć pełny obraz. Tu właśnie wkraczają metody analizy potrzeb klienta.

Dlaczego ważne jest zrozumienie potrzeb klientów?

Zrozumienie potrzeb klientów pozwala zapewnić klientom doskonałe wrażenia na każdym etapie podróży kupującego. Ponadto wiedza o tym, co jest dla nich ważne, może pomóc Ci przemyśleć sposób, w jaki sprzedajesz swoje produkty i skoncentrować się na konkretnych problemach klientów.

Przeprowadzanie analizy potrzeb klientów obejmuje wyciąganie wniosków z różnych danych o klientach, takich jak ankiety dotyczące satysfakcji klientów, posty w mediach społecznościowych, recenzje produktów i nie tylko.

Analizując opinie klientów , możesz wykryć niezaspokojone potrzeby i możliwości ulepszeń i innowacji. Być może Twoi klienci zasugerują nową funkcję, którą możesz dodać do mapy drogowej produktu. A może zwracają uwagę na pewne wady obsługi klienta, które należy naprawić.

Gdy już wiesz, jakie są potrzeby Twoich klientów, możesz również dostosować przekaz marki, aby rezonował z Twoimi obecnymi i potencjalnymi klientami.

Jak pomaga badanie potrzeb klienta?

Dobre zrozumienie potrzeb klientów pomaga Twojej firmie na kilka sposobów.

Po pierwsze, badanie potrzeb klienta pomaga w rozwoju produktu i decyzjach dotyczących pakowania produktu. Jeśli wiesz, że Twoi klienci chcą różnych opcji kolorystycznych i rozmiarowych w danym produkcie, możesz je zapewnić. Jeśli chcą mieć szeroką gamę kolorów i rozmiarów, ale ważniejsze jest dla nich, aby uzyskać produkt w odpowiedniej cenie, wiesz, jak ustalić priorytety dla swoich zasobów, aby odpowiednio zrównoważyć te potrzeby. Możesz również wykorzystać oceny potrzeb klientów dotyczące istniejących produktów i usług, aby w przyszłości ulepszać i rozwijać swoją ofertę produktową.

Po drugie badanie potrzeb klienta, pomaga sprzedawać produkty, które już masz w najbardziej efektywny sposób. Możesz upewnić się, że Twoje komunikaty marketingowe odzwierciedlają pragnienia i cele klienta oraz podkreślają najważniejsze funkcje i korzyści. Na przykład, jeśli sprzedajesz sprzęt outdoorowy i wspominasz, że jest on trwały i wodoodporny, możesz podkreślić fakt, że Twoje zrównoważone metody produkcji skutkują zerową zawartością węgla.  Dzięki analizie potrzeb klientów dowiesz się, czy jest to coś, co naprawdę cenią Twoi klienci.

Rodzaje potrzeb klientów

Decyzje zakupowe kierują się potrzebami klientów. Kiedy klienci kupują produkt lub usługę, próbują rozwiązać problem. Mają określone oczekiwania, wymagania i konkretne rzeczy, które są dla nich ważne.

  • Cena: klienci chcą kupować produkty lub usługi, które dopasowują się do ich budżetu. Oczekują, że cena będzie bezpośrednio odzwierciedlać wartość i jakość produktu. Ale wartość produktu zależy również od czynników niematerialnych, takich jak postrzegana wartość marki i ogólne wrażenia klientów. Ankieta dotycząca oczekiwań cenowych może pomóc w określeniu odpowiedniej ceny dla Twoich produktów. 
  • Funkcjonalność: produkt lub usługa powinny być w stanie rozwiązać problem klienta. Istnieją pewne cechy lub cechy, których klienci oczekują od produktu. Na przykład klient kupujący komputer do gier prawdopodobnie będzie szukał szybkiej jednostki centralnej (CPU), wydajnej karty graficznej i dużej ilości miejsca do przechowywania.
  • Użyteczność: wiąże się ze sposobem projektowania produktu i doświadczeniem, jakie zapewnia klientowi. Użytkownicy preferują produkty o krótkiej krzywej uczenia się, które są łatwe w użyciu i pomagają im wykonywać zadania w bezproblemowy sposób. Na przykład klienci oczekują, że aplikacja mobilna będzie intuicyjna, bezbłędna i łatwa w nawigacji.
  • Niezawodność: produkt musi być w stanie nieprzerwanie pełnić swoją funkcję przez cały czas, bez awarii. Niezawodność można również zdefiniować jako „jakość w czasie”. Firma produkująca niezawodne produkty będzie miała pozytywną reputację i wysoki poziom zadowolenia klientów.
  • Wsparcie: klienci pragną dobrej obsługi klienta. Oczekują kontaktu z obsługą klienta przez wybrany przez siebie kanał, aby uzyskać szybkie, spersonalizowane odpowiedzi; i być traktowanym z empatią. 

Jak lepiej zaspokajać potrzeby swoich klientów

Badanie potrzeb klienta nie musi być zdarzeniem jednorazowym ani nawet dotyczącym produktu. Możesz upewnić się, że stale zaspokajasz potrzeby klientów, utrzymując ogólny wysoki standard wiedzy o tym, jak myślą i czują się Twoi klienci. Przyniesie to korzyści nie tylko w bardziej efektywnym projektowaniu i marketingu Twoich produktów, ale także w zapewnieniu klientom, że będą znani, zrozumiani i docenieni podczas interakcji z Twoją firmą.

Stawanie się bardziej skoncentrowanym na kliencie to wybór, którego dokonuje coraz więcej firm, skupiając się mniej na danych operacyjnych, a bardziej na spostrzeżeniach opartych na doświadczeniu, które odzwierciedlają to, jak klienci myślą i czują się w związku z dostarczanymi przez Ciebie doświadczeniami.

Dzięki kompleksowemu rozwiązaniu badań potrzeb klienta możesz tworzyć ankiety i zagłębiać się w to, co jest najważniejsze dla Twoich klientów i Twojej firmy.

Zacznij zbierać odpowiedzi

Stwórz dowolny formularz i przeprowadź ankietę, badanie, test, quiz lub po prostu zbierz dane

Załóż darmowe konto
Pakiet bezpłatny. Bez zobowiązań.