Błędy, których należy unikać przy tworzeniu ankiety online
Błędy, których należy unikać przy tworzeniu ankiety online

Ankieta online, to jeden z najlepszych sposobów na uzyskanie wartościowych informacji, o klientach, pracownikach czy rynku docelowym. Niezależnie od tego, czy próbujesz znaleźć najlepszy sposób na sprzedaż kolejnego produktu czy usługi lub próbujesz usprawnić doświadczenia swoich pracowników i klientów, ankieta online dostarczy Ci rzetelnych danych, na podstawie których możesz podejmować lepsze decyzje biznesowe. Błędy w ankietach online mogą przyczynić się do słabych wskaźników odpowiedzi i niskiej jakości danych co może doprowadzić do stracenia szansy na maksymalne zaangażowanie odbiorców.

Najczęstsze błędy w ankietach online

Błąd nr 1: pominięcie wstępu

Niezwykle ważne jest przedstawienie krótkiego celu badania, które nada sens ankiecie i da respondentom powód do jej dokładnego wypełnienia zanim odpowiedzą na pierwsze pytanie.

Mając to na uwadze, ważne jest, wstęp do ankiety nie zawierał zbyt wielu informacji, ponieważ nadmierna informacja o naturze badania może prowadzić do stronniczości respondentów.

Skoncentruj się na dołączaniu następujących informacji:

Jak długo potrwa ankieta online.

Wprowadzenie każdej ankiety powinno również określać ramy czasowe wypełnienia ankiety online. Ta informacja jest niezbędna, by uczestnicy wiedzieli, ile czasu muszą przeznaczyć na jej skuteczne wypełnienie.

Zachęta do wypełnienia ankiety.

Jeśli oferujesz respondentom nagrodę za udział w ankiecie online, wprowadzenie jest doskonałym miejscem na wymienienie wszelkich zachęt do wypełnienia ankiety. 

Do czego zostanie wykorzystana informacja zwrotna.

We wstępie do ankiety należy również wyjaśnić, do czego będą wykorzystywane dane ankietowe. Jest to czasami określane jako „świadoma zgoda”.

Błąd nr 2: niewłaściwa konstrukcja pytań

Głównym elementem tworzenia ankiety online jest formułowanie wnikliwych pytań. 

Aby stworzyć ankietę, która jest angażująca, zwięzła i kompleksowa, autorzy badania muszą najpierw zrozumieć odbiorców i dokładnie ocenić ich podejście podczas pisania każdego pytania w ankiecie. Podczas konstruowania pytań ważne jest, aby mieć obiektywną perspektywę. Dzięki temu pytania w ankiecie będą neutralne i wyeliminują wszelkie wiodące pytania , które mogą zawierać stronniczość.

Spójrzmy na skrajny przykład wiodących pytań. 

  • Jak złe było jedzenie w [WSTAW NAZWĘ RESTAURACJI]?

To od razu wywołuje negatywne skojarzenie z pytaniem. Zamiast tego powinieneś sformułować pytanie jako:

  • Opisz swój poziom zadowolenia z jedzenia w [WSTAW NAZWĘ RESTAURACJI].

Błąd 3: używanie niejasnego i skomplikowanego języka

Tworząc ankietę online, ważne jest, aby być tak bezpośrednim, jak to tylko możliwe. Używanie języka, który jest niejasny i złożony, może dezorientować i rozpraszać uczestników.

Ostatnią rzeczą, jakiej byśmy chcieli, jest to, aby uczestnicy odpowiadali na jakiekolwiek pytanie nieprecyzyjnie (lub w ogóle nie odpowiadali), zwłaszcza gdy nie mogą poprosić o wyjaśnienie w ankiecie internetowej.

Błąd nr 4: nietestowanie ankiety

Testowanie jest niezwykle istotnym aspektem tworzenia ankiety online. To także świetny sposób na odkrycie błędów w formularzu i naprawienie ich, zanim zobaczą je docelowi odbiorcy. Podczas testowania ankiety online szukaj błędów w pisowni, gramatyce, formatowaniu pytań i logice. 

Aby uzyskać informacje zwrotne w celu ulepszenia kwestionariusza, poproś współpracowników o przetestowanie i ocenę ankiety.

Błąd nr 5: brak przekierowania

Najważniejszym aspektem podczas tworzenia ankiety online i jej dystrybucji jest osiągnięcie jak najlepszego wskaźnika odpowiedzi, jednak równie ważne jest jak najlepsze wykorzystanie interakcji z odbiorcami. Powinieneś skupić się na kontynuowaniu interakcji z respondentami, stosując przekierowanie na końcu ankiety online. Przekierowanie to prosty sposób na automatyczne wysłanie kogoś pod określony adres URL, np. do Twojej witryny lub odpowiedniej strony docelowej.

Błąd nr 6: brak brandingu firmy

Twoja ankieta powinna być rozszerzeniem Twojej marki. Każda interakcja z odbiorcami to okazja, by pozostali z Twoją firmą dłużej. Dlatego po utworzeniu ankiety online upewnij się, że respondent będzie miał pewność, że ankieta należy do Ciebie, umieszczając na niej swoje logo i dodając swój branding.

Bardzo często ten aspekt jest pomijany przez twórców ankiet online. Może to prowadzić do dezorientacji respondentów, którzy nie zrozumieją od kogo ankieta pochodzi i dlaczego ją otrzymali. 

Jak tego uniknąć:

  • Aby uniknąć tego łatwego błędu, pamiętaj, aby zawsze, gdy to możliwe, oznaczyć ankiety logo swojej firmy. Tzw. white label spowoduje usunięcie logo interankiet z formularza i zastąpienie go Twoim własnym zapewniając tym samym respondentów, że ankieta należy do Ciebie
  • Inną opcją jest dodanie logo na początku ankiety. Już we wstępie respondent będzie miał możliwość zidentyfikować cel ankiety i Twoją firmę.

Błąd nr 7: metryczka na końcu ankiety

Tworząc ankietę online, jesteśmy skoncentrowani na pytaniach, strukturze pytań i oczekiwanych odpowiedziach, ale często pomijamy kwestię metryczki lub umieszczamy ją na samym końcu. To błąd, którego warto unikać.

Błąd nr 8: brak personalizacji

Podczas gdy wiele organizacji dokłada wszelkich starań, aby spersonalizować swoje kampanie e-mailowe, czy strony internetowe, większość zapomina o włączeniu tego prostego dodatkowego akcentu do swoich ankiet.

Dodanie personalizacji może pomóc w lepszym zaangażowaniu respondentów, pomagając zwiększyć ogólną liczbę odpowiedzi i pokazując odbiorcom, że poświęciłeś dodatkowy czas na dostosowanie formularza specjalnie do nich.

Dodanie niewielkiej personalizacji do ankiet poprzez umieszczenie imienia i nazwiska klienta na samym początku może znacznie poprawić wskaźniki zaangażowania i ukończenia ankiety.

Jak tego uniknąć:

  • Dodaj personalizację do swoich ankiet, używając na przykład ukrytych zmiennych, aby przekazywać określone informacje o odbiorcach, na przykład ich imię.
  • Następnie możesz użyć tego w swoich ankietach jako powitania: „Cześć, Adam!” lub, aby potwierdzić ich wynik CSAT, możesz podać ich imię wraz z wynikiem, który wybrali ze względu na wsparcie: „Dziękujemy za Twoją opinię, Adam! Zarejestrowaliśmy Twój wynik 5 na 5 gwiazdek!”

Błąd nr 10: Brak anonimowości

Jeżeli nie zapewnisz uczestnikom, że ich tożsamość pozostanie poufna, to może to wpłynąć na ich skłonność do wyrażania się szczerze. Przeprowadzenie ankiety anonimowej zapewni respondentów o tym, że nie gromadzisz żadnych informacji, które pozwoliłyby na ich identyfikację, co może zachęcić ich do większej otwartości.

Zdarza się, że popełnienie jednego lub dwóch błędów podczas tworzenia ankiety online, może negatywnie wpłynąć na współczynnik odpowiedzi i jakość zebranych danych. Unikając tych 10 typowych błędów ankietowych, zbierane dane będą dokładniejsze. Tworzenie jasnych pytań i posiadanie spójnych i kompletnych opcji odpowiedzi prowadzi do cennych informacji zwrotnych.

Załóż konto na platformie interankiety lub skorzystaj z darmowego 14-dniowego dostępu testowego i zapoznaj się ze wszystkimi możliwościami serwisu. Korzystając z naszego narzędzia możesz wykorzystać gotowe szablony ankiet online.