Odkryj 13 kluczowych zasad tego, jak stworzyć test!
Odkryj 13 kluczowych zasad, jak stworzyć test! Praktyczne wskazówki, które pomogą Ci stworzyć testy skuteczne i angażujące.

Testy online stały się nieodłącznym elementem edukacji, rekrutacji, i szeregu innych dziedzin. Jednakże, stworzenie testu, który nie tylko mierzy wiedzę, ale także dostarcza pozytywne doświadczenie użytkownika, wymaga precyzyjnego podejścia. Poniżej znajdziesz 13 zasad, które pomogą Ci stworzyć najlepszy test online.

13 zasad dobrego testu

  1. Wykorzystaj różne typy pytań.
  2. Traktuj test jak konwersację z odbiorcą – angażuj.
  3. Jedno pytanie w danym momencie.
  4. Informuj wypełniającego o jego postępie.
  5. Ustaw automatyczną punktację.
  6. Pokaż wynik testu na końcu.
  7. Zadbaj o wygląd testu
  8. Angażuj odbiorcę na każdym kroku
  9. Zaproś osoby testowane za pomocą wiadomości e-mail
  10. Zbieraj kontakty
  11. Wstaw test na swoją stronę
  12. Śledź swoje testy wiedzy dzięki Google Analytics
  13. Wyślij potwierdzenie wypełnienia testu

1. Wykorzystaj różne typy pytań

Testy wiedzy można budować w dowolny sposób, do dyspozycji mamy 24 typy pytań, dodatkowo pytania można rozbudować o obrazki i materiały wideo. Ponadto w teście można wprowadzić reguły logiczne, aby uzależnić poszczególne strony testu od udzielonych wcześniej odpowiedzi. Pozwala to na zdefiniowanie kilku ścieżek wypełniania testu online, jest to zdecydowanie lepsza forma zabezpieczenia testu niż losowanie pytań z tej samej puli.

Różne typy pytań w testach online
Wykorzystuj różne typy pytań podczas tworzenia testu.

2. Traktuj test jak konwersację z odbiorcą – angażuj.

Nie ma nic gorszego niż nieludzka konwersacja. Test jest formą konwersacji. Tworząc test wiedzy, warto zwracać się do odbiorcy w przyjazny sposób. Pamiętaj, aby zachęcić wypełniającego stosując dobry wstęp do ankiety. Na początku testu można spytać się wypełniającej osoby o imię. Następnie to imię wykorzystać zwracając się bezpośrednio do osoby wypełniającej. Jeżeli udostępniasz test online za pomocą wiadomości e-mail, możesz automatycznie przekazać imię do formularza testu, bez potrzeby wpisywania go przez wypełniającego.

3. Jedno pytanie w danym momencie

Czasami można spotkać ankiety, quizy i testy, które wyświetlają kilkanaście pytań jedno pod drugim. To nie jest naturalna forma rozmowy. W rozmowie zadajemy jedno pytanie i czekamy na odpowiedź. Tak samo warto zbudować testy wiedzy. Interankiety domyślnie wyświetlają tylko jedno pytanie, uwaga osoby wypełniającej jest skupiona tylko na nim. Zadawaj pytania w teście tak, aby były łatwo zrozumiałe. Wykorzystaj dodatkowe pole z komentarzem, na ewentualne doprecyzowania.

4. Informuj wypełniającego o jego postępie

Dobrą praktyką w tworzeniu testów jest informowanie wypełniającego o postępie. Dzięki temu wypełniająca osoba będzie miała wiedzę, w jakim miejscu jest i dobrze będzie mogła rozplanować czas. Jest to szczególnie ważne przy testach z limitem czasowym. Na górze formularza jest pasek postępu i informacja o liczbie pytań. Poinformuj osobę wypełniającą o tym wprost, aby nie powodować zbędnego stresu.

5. Ustaw automatyczną punktację

Tworząc formularz testu, można przypisać punktacje do danych odpowiedzi, można też przyznawać punkty ujemne. Na koniec wypełnienia punkty te zostaną zliczone i pojawią się w wynikach. Jeżeli jest taka potrzeba, można w jednym teście posiadać kilka punktacji.

Nie marnuj czasu na ręczne zliczanie poprawnych odpowiedzi. Dzięki modułowi Kalkulator możesz ustawić, które pytania są prawidłowe i zliczać poprawne odpowiedzi do wspólnej punktacji. Punktacje, możesz też wyświetlić na końcu testu lub podczas wypełniania.

Informuj uczestników testu o punktacji.
Informuj uczestników testu o punktacji.

6. Pokaż wynik testu na końcu

W niektórych przypadkach chcesz od razu powiadomić osobę wypełniającą o wyniku. Strona końcowa to miejsce do tego. Osoby wypełniające czekają na informacje, jak im poszło. Interankiety umożliwiają dodanie wyniku na końcu oraz odpowiedzi, jakie zostały udzielone vs. jakie są poprawne. Dodatkowo możesz dodać kilka stron końcowych w zależności o wyniku. Jeżeli jest taka potrzeba, możesz też dodać zestawienie odpowiedzi użytkownika i odpowiedzi poprawnych.

7. Zadbaj o wygląd testu

Wygląd ma znaczenie, każdy złapał się na tym, że przeczytał coś przez dobre walory estetyczne. Na szczęście tworzenie pięknego testu w Interankietach jest bardzo łatwe. Poza wyborem, ze zbioru specjalnie zaprojektowanych szablonów testów, możesz samodzielnie stworzyć własny. Dodatkowo możesz dodać animowane GIF’y w celu urozmaicenia doświadczenia związanego z wypełnianiem testu wiedzy. W przypadku firm warto dostosować wygląd i branding testu do standardów graficznych firmy oraz dodać logo firmy lub organizacji. Test online będzie wyglądał wtedy bardzo profesjonalnie, szczególnie dla ludzi spoza organizacji.

8. Angażuj odbiorcę na każdym kroku

Prawie żaden uczeń nie był szczęśliwy, kiedy nauczyciel powiedział „wyciągamy karteczki”. Niespodziewana kartkówka wiązała się ze stresem. Przekazywana wiedza musi być weryfikowana. Forma tej weryfikacji może być bardziej przyjazna. Tworząc test wiedzy, można dodać materiały wideo, które opiszą dany temat. Uczeń może w trakcie wykonywania testu uczyć się na swoich błędach i przy kolejnym podejściu zdać test wzorcowo. Nie zapomnij o animowanych GIF’ach, wszyscy je lubią. Bezpośrednio w edytorze możesz dodać animowane GIF’y, aby uatrakcyjnić wypełnianie testu online.

9. Zaproś osoby testowane za pomocą wiadomości e-mail

E-mail jest bardzo wygodną formą komunikacji. Wysyłając zaproszenie e-mail do testu, mamy pewność, że dana osoba wypełni test wiedzy tylko raz i ta odpowiedź zostanie powiązana z tym adresem e-mail. Działa to na zasadzie indywidualnego hasła do testu.

Wysyłaj spersonalizowane zaproszenia mailowe do wypełnienia testu.
Wysyłaj spersonalizowane zaproszenia mailowe do wypełnienia testu.

10. Zbieraj kontakty

Tworząc popularne testy sprawdzające, możesz angażować potencjalnych klientów i rozwijać swoją firmę. Angażuj klientów poprzez testy dotyczące tematów zainteresowania Twoich klientów. Tworząc test sprawdzania typu osobowości lub test psychologiczny, możesz trafić na swoich następnych klientów. Mając gabinet psychologiczny, możesz stworzyć szereg testów kwalifikacyjnych na Twoje usługi. Na końcu testu wystarczy dodać pytanie o adres e-mail i zaoferować osobie wypełniającej usługę.

11. Wstaw test na swoją stronę

Testy online są świetnym urozmaiceniem zawartości na stronach internetowych. Dzięki możliwości wygenerowania kodu osadzenia możesz bez specjalistycznej wiedzy wstawić test na swoją stronę www. Niezależnie od platformy, na jakiej znajduje się Twoja strona, bez problemu wykonasz tę czynność. Nie musisz posiadać wiedzy programistycznej. Wstawienie testu online na stronę świetnie się sprawdza w przypadku wykorzystaniach takiego testu do promocji i zbierania informacji od nowych klientów.

Wstaw test online na swoją stronę internetową.
Wstaw test online na swoją stronę internetową.

12. Śledź swoje testy wiedzy dzięki Google Analytics

Dzięki gotowej integracji z Google Analytics, możesz obserwować jak Twój test sobie radzi. Skąd użytkownicy wchodzą na niego, ile czasu im zajmuje wypełnienie i wiele innych ciekawych parametrów.

13. Wyślij potwierdzenie wypełnienia testu

Posiadając adres e-mail użytkownika lub pytając o niego w teście, możesz wysłać powiadomienie e-mail po wypełnieniu. W tym powiadomieniu możesz dodać informację o wyniku oraz w przypadku firm kod promocyjny.

Tworzenie doskonałego testu online to nie tylko sprawdzanie wiedzy, ale także budowanie interaktywnej, przyjaznej dla użytkownika platformy. Zastosowanie powyższych zasad zapewni nie tylko skuteczną weryfikację, ale także pozytywne doświadczenie klientów, uczniów, czy doświadczenia pracowników, którzy będą wypełniali Twój test.

Załóż darmowe konto i twórz skuteczne i angażujące testy już dziś!